الموضوع: مدينتى
عرض مشاركة واحدة
قديم 10-06-21, 01:39 PM   #859
الفيلسوف

الصورة الرمزية الفيلسوف

آخر زيارة »  اليوم (02:09 AM)

 الأوسمة و جوائز

افتراضي




عنوان محاضراتى اثناء تواجدى باالامارات
(إقتراب_إبتعاد)
بيبدأ إن طرف بيلاحظ إن المسافة بينه و بين شريك حياته بتبعد .. فيقلق .. وبيحاول يقرب و يشارك مشاعره لكن للأسف بطريقة خطأ و هي إنه يلوم الآخر على إبتعاده أو يستخدم طريقة هجومية أو يشتكي أو يظهر إنفعالات قوية ظاهرها الغضب و تحميل المسؤولية .. فبعض الناس تعمل ايه قصاد دا ؟..بتتوتر و بتشعر بالضغط وبتحاول تحمي نفسها وبتنسحب وبتتجنب الخلاف وخصوصا لو في خبرة سابقة بهذه البدايات أو لو مابتعرفش تعبر عن نفسها بشكل كافي.
.. فالأول اللي عاوز يتواصل و يقرب يعتبر دا رفض ولا مبالاة فيزيد في إنفعاله .. و يطارد الطرف التاني و يضغط عليه أكثر و يبتزه عاطفيا .. فالطرف التاني يزيد في حماية نفسه أو علاقته من وجهة نظره .. و بعدين بنوصل لنقطة الطرف الأول بيحس بالألم الشديد و الخذلان و انعدام أي دليل على الحب و يتوقف عن المطاردة ..
هنا بيحصل الطرف المنسحب على مساحة أكبر من الإرتياح وفي وقت ما بيقرب بهدوء .. و في الغالب بيتم صده أو تكذيبه و بيكون محتاج يثبت مصداقية حبه و يبذل مجهود
و يتم تبادل الأدوار و نقعد نلف في دايرة مفرغة
الخطورة مش هنا .. هنا خطر بس مش بخطورة المرحلة اللي بعدها
الخطورة إن الطرف المطارد هييأس في وقت ما .. و هيدخل الزوجين في نمط (إبتعاد - إبتعاد) و هو أسوأهم
اللي هو هتاخد جنب .. هاخد جنب و مش هسألك حتى ليه (لأني زهقت وأصبحت لا أبالي )
و هنا احنا وصلنا بنسبة 99% للنهاية
طبعا كما خمنت عزيزي القارئ .. صح الطرف المطارد والساعي للتواصل في الغالب الست
و المنعزل في الغالب الرجل
كسر النوع دا من الأنماط و كل الأنماط .. إن الواحد يدرك دوره في السلسة دي و يعكسه
- يعني الطرف اللي بيبعد يدرك إن بإبتعاده هو بيزيد الأمور سوء و ما بيحميش نفسه ولا بيريح دماغه ولا حاجة زي ما شفنا السيناريو فوق .. و يعكس تصرفه يعني يقرب ويقصر الشر و يستجيب للتواصل 😄
- الطرف اللي بيحاول يقرب و يتواصل يوقف مطارده و يعكس أسلوبه و يستخدم الأسلوب الصحيح بتاع أنا حاسة إننا بنبعد .. أنا عاوزة أقضي وقت معاك .. وحشني نتكلم مع بعض .. إيخ رأيك نعمل كده .. أنا محتاج كذا ..
- يعني الصياغة تكون إيجابية .. بتوصف مشاعرك بأسلوب غير هجومي مش بتنتقد الآخر لأن القاعدة بتقول محدش بيستجيب عاطفيا لما ينتقد ..
- الطرف المبتعد لو الإبتعاد بسبب تراكمات و غضب مختزن .. دي مش أحسن طريقة للتعامل مع الموقف .. نتيجة الصمت و التجنب النهائية تساوي تماما نتيجة الإنفجار الغاضب .. أفضل طريقة للعلاج هي #المساحة_الآمنة اللي هي بتقول فيها اللي عندك واحدة واحدة في هدوء و استماع غير دفاعي من الطرف التاني و اذا غير مستطاع رتب جلسة إستماع منظمة عند معالج زوجي .. هو بيدير عملية الإستماع و بيحرص إنها ما تكونش جارحة أو خارجة عن السيطرة وبيقرب المسافات و بينضف الجرح و يقفله
- الطرف المبتعد لو ابتعادك مؤقت بسبب ضغوط .. طمن شريك حياتك إن الموضوع مايخصوش و ان هتتكلم معاه بعد ما تاخد وقتك مع نفسك .. و بكده شريك حياتك مش هيطارك بالعكس هيساعدك.


 

رد مع اقتباس