الموضوع: مدينتى
عرض مشاركة واحدة
قديم 10-22-21, 11:13 AM   #949
الفيلسوف

الصورة الرمزية الفيلسوف

آخر زيارة »  اليوم (01:25 PM)

 الأوسمة و جوائز

افتراضي



قبل الجواز ... وإحنا في بيوت أهالينا... كل واحد فينا بيشوف تصرفات كتير مابتعجيبوش ... ممكن بتبقي مش راضي عن الطريقة اللي بيتعامل بيها والدك ووالدتك مع بعض.. أو الطريقة اللي بيتعامل بيها والدك أو والدتك معاك أو مع أخواتك اللي مليانة ضرب وخناقات .
وكل واحد فينا يقول (أنا أول ما اتجوز ويكون عندي بيت مستقل ..أكيد هعامل شريك حياتي بشكل مختلف ... وأكيد هعامل أولادي بأسلوب إيجابي ومش ممكن أبدا هضربهم )
الغريب بقي لما بنتجوز ونخلف عيال ... بنكرر كل الأخطاء اللي كنا بنشوفها في بيت أهالينا رغم رفضنا ليها..
عارفين ليه ؟
عشان لما قابلتنا مشكلة مع شريك حياتنا أو مع أولادنا ... مكناش عارفين الطريقة السليمة للتصرف في الموقف... فعقلنا إستدعي رد الفعل اللي إتربي عليه في بيت أهالينا .
فلما لقيت إبنك أو بنتك عمل حاجة غلط .. خسيت أنك قليل الحيلة... وملقتش حل غير إنك تضربه ... رغم إنك كنت رافض الضرب .. بس إنت ماتعرفش غيره..
ولما حصلت مشكلة بينك وبين شريك حياتك .. لجأت للزعيق والإهانة ...رغم إنك رافض ده .. بس ده لأنك ماتعرفش غير كده.
الحل إنك تتعلم ازاي تعامل شريك حياتك بشكل سليم ... وإزاي تربي أولادك بشكل سليم ... ومتكابرش وتقول أهلنا إتجوزوا وخلفوا وربّوا من غير دورات ولا كتب ولا هرس.
إنت عارف كويس إن إحنا أصلا معظمنا مترباش وبيوتنا مليانة مشاكل وكلاكيع ..وإحصائيات الطلاق وعدد المرضي النفسيين وحالة التدني المجتمعي مش محتاجة نقاش.
روح إحضر دورة أو إقرا كتاب ... وإعرف ازاي ندير حياتنا ونحل مشاكلنا .. وحاول تنفذ ... وأغلط وصلّح وحاول تاني ...ولو معملناش كده هتلاقي نفسك بعد 20 سنة نسخة طبق الأصل من النموذج اللي انت كنت كارهه وبتهرب منه.


 

رد مع اقتباس