الموضوع: مدينتى
عرض مشاركة واحدة
قديم 10-22-21, 11:16 AM   #951
الفيلسوف

الصورة الرمزية الفيلسوف

آخر زيارة »  اليوم (04:32 AM)

 الأوسمة و جوائز

افتراضي



وانت بتتفرج مع ولادك علي كارتون او فيلم او مسلسل في التليفزيون .... ماينفعش يعدي مشهد فيه حاجة سلبية وتعديها كده.
يعني لو بتتفرج مع طفلك اللي عنده ٤ أو ٥ أو ٦ سنين علي مشهد فيه حد بيسرق حاجة او بيكدب او بيأذي حد أو بيتطاول علي أبوه وأمه أو بيشتم ....إسأله ( ينفع حد يسرق ؟).... أو (ينفع كده نكدب؟)....( ينفع كده نزعق لماما ؟) ...في الغالب هيتفاعل معاك و هيرد عليك ويقولك ( لا طبعا) .
ولو قاعد مع بنتك اللي علي مشارف سن البلوغ وبتتفرجوا علي فيلم او كارتون البطلة فيه بتخرج من غير حجاب او عايشة حياتها من غير ضوابط .. لازم تقول كومنت كده ان البنت لازم تلبس الحجاب وهي بره البيت او مينفعش يكون عندها صحاب ولاد وهكذا..
الموضوع ده مهم .... لأنك بالشكل ده بتنقذ إبنك او بنتك من ترسيخ أي قيم سلبية في العقل اللاواعي وبتحافظ علي القيم اللي انت بتحاول تزرعها من فترة.
إنت مش متخيل كم المصايب اللي ممكن يتعلمها طفلك لما بتتخلص منه وتزرعه قصاد التليفزيون عشان ينزل من علي دماغك
للأسف .... لا يخلو فيلم او مسلسل ( مهما كان محترم) او حتي كارتون من مشاهد سلبية ....وتأثير المواد المرئية (سلبي او إيجابي) أكبر بكتير من ١٠٠ نصيحة و١٠٠ محاضرة.
عشان كده لازم نحاول نقلل المشاهدة العشوائية علي التليفزيون وإستبدالها بحاجات مختارة من الانترنت.... ولكن لو حصل وولادنا شافوا حاجة سلبية في التليفزيون في البيت او عند بيت حد تاني.... وقتها مهم إنك ترمي تعليق في النص عشان تحميهم من محاولات الهدم اللي ممكن تأثر عليهم


 

رد مع اقتباس