الموضوع: مدينتى
عرض مشاركة واحدة
قديم 10-29-21, 11:31 AM   #991
الفيلسوف

الصورة الرمزية الفيلسوف

آخر زيارة »  اليوم (04:32 AM)

 الأوسمة و جوائز

افتراضي



كتاب نظرية الفستق
أول فكرة بلاش تقدس رأيك الشخصي .. و تدافع عنه باستماتة .. بل أنظر له على إنه إجتهاد انت مقتنع بيه في الوقت الحالي ويمكن تعديله أو تغييره اذا وجدت ما يمكن أن يقنعك أكثر .
2- بلاش تحتكم إلى الأكثرية ولا إلى الأقدمية
يعني مش عشان ناس كتير بتعمل الشئ الفلاني .. يبقى الشئ الفلاني صح .. مش شرط ..
ولا عشان الناس بتعمل كده من زماااان أو مؤمنة بكده من زماااان .. يبقى صح بردو .. مش لازم .. فرقت ايه عن اللي قالوا وجدنا آباءنا كذلك يفعلون .. طب وفين دماغك؟
3- الإنسان غير الواعي بيميل إنه يصدق و يقتنع و يدافع عن رأي ( اللي بيحبهم ) في أي شئ مع إن ممكن يكون خطأ .. و يميل إلى أن لايقتنع برأي اللي مابيحبهومش حتى لو كان الكلام صحيح .. يعني بتلاقي مقاومة تجاه كلامه سببها عدم حبك ليه .
تقييمك للحقائق يجب أن يكون معزولا عن عواطفك الشخصية تجاه الأشخاص و عن فكرتك المسبقة عنهم أيضا ..
4- وجهات النظر في أمور كتيرة شئ قابل للتعدد .. يعني ممكن يكون في وجهتين نظر صح أو تلات وجهات نظر صح أو أكثر .. وجهات النظر فيها أكثر من صح .. مش صح واحد بس وو الباقي غلط
5- كتير بنحكم على أفكارنا الشخصية بنفسنا .. يعني بنلعب دور الطباخ والمتذوق .. اللاعب والحكم في نفس الوقت .. ودا أحيانا بيضللنا عن التقييم الصحيح أو الدقيق للشئ اللي بنقدمه .. فاستشارة الآخرين لبناء رأي أدق مهم .
6- الرأي اللي كان مأخوذ به في عصر ما وظروف ما .. لا يشترط أن يؤخذ به في عصر آخر اختلفت ظروفه تماما ..
7- كلنا لا يدري بمساحة جهلنا .. فلا داع لإدعاء الخبرة أو الفهم الكامل لأي شئ .. أقرب الناس للصواب هو من يعلم أنه لا يدري أكثر مما يدري .. ولكن هذا رأيه بناء على ما يدريه .


 

رد مع اقتباس