الموضوع: مدينتى
عرض مشاركة واحدة
قديم 12-09-21, 10:28 AM   #1091
الفيلسوف

الصورة الرمزية الفيلسوف

آخر زيارة »  يوم أمس (10:57 PM)

 الأوسمة و جوائز

افتراضي



في بعض الناس بيلوموا على العلاج النفسي انه اتسبب في ان شريك او شريكه حياتهم قرروا الإنفصال عنهم هي الفكره مش ان المعالج بيحرض الشخص على انه ينفصل ،الفكره ان الشخص اللي بيتلقى العلاج بييجي عنده مشاكل عموما سواء مع نفسه او في علاقاته ، ومع الوقت بيبدأ يفهم احتياجاته ويعرف حقوقه وواجباته في العلاقات وممكن في الطريق يستكشف dynamics مريض او toxic في علاقته مع شريكه ووارد انه يقرر ياخد قرار الإنفصال لو كان شايف ان ده المناسب لي ……. محدش بيقول لحد روح اتطلق او افسخ خطوبه ( او على الأقل انا بتمنى يكون ده مبيحصلش) بس اوقات الوعي اللي الشخص بيطلع بيه من الجلسات بيخليه ياخد قرار بالتغيير مكنش يقدر عليه قبل كده ….
قبل ما تلوم ال therapy على تغيير شريك حياتك، محتاج تبقى صادق مع نفسك وتشوف ايه اللي بجد كان حاصل بينكم ووصلكوا لنقطه اللارجوع.
وعلشان كدا ناس كتير بترفض انها تروح ال therapy من الأصل لأنهم بيخافو ليفقدوا العلاقه أصلاً او ناس تانيه تروح ومتكملش أو يقولوا احنا حاسين ان المشكله زادت مابينا وطبعاً حقيقة كل دا الوعي الذاتي هو اللي بيخلي كل دا يحصل وانهم ماكانوش شايفين حقيقة نفسهم وطرقهم في التفاعل مع نفسهم والآخرين .


 

رد مع اقتباس