الموضوع: مدينتى
عرض مشاركة واحدة
قديم 12-12-21, 09:13 AM   #1102
الفيلسوف

الصورة الرمزية الفيلسوف

آخر زيارة »  اليوم (12:57 AM)

 الأوسمة و جوائز

افتراضي



العلاقات المضطربة والمؤذية بتدور حول اسباب كتير...من اهمها محاولات السيطرة على والتحكم في الطرف الاخر.
محاولة السيطرة على الطرف الآخر بتم بطريقتين:
الاجبار ولوي الدراع..سواء بالتحكم المادي او العنف بانواعه والتخويف والتهديد والعقاب والايذاء......والمكافاة ايضا.
او
التلاعب العاطفي بانواعه المختلفة..زي الاكاذيب والخداع وقلب التربيزة واللوم والاشعار بالذنب او الخزي والعقاب الصامت والعناد والعدوان السلبي والتحقير والانتقاد والازدراء والتقليل من الآخر وغيرها..او بجعل الاخر معتمدا بشدة علي (ربطه بخيوط من الذهب) واننا المصدر الوحيد له ولرفاهيته وعزله عن الاخرين والغاء استقلاليته.
التحكم في الاخر مش هدفه مصلحة الاخر ..هدفه يكون تحت سيطرتي انا..ينفذ احتياجاتي انا...حتى ولو كان التحكم يبدو في الظاهر تلبية احتياجات الاخر...الهدف النهائي هو انا وبس...النية تدور حول احتياجاتي واللي عايزه عن طريق اني اسيطر على الاخر واحركه في الاتجاه اللي انا عايزه.
ايا كان الدافع خلف الرغبة في التحكم ( خوف او انانية)..مفيش علاقة حميمية صحية..او حب حقيقي..او علاقة متساوية بتحصل في وجوده...
علاقات التحكم علاقات هيمنة/خضوع..احادية الجانب وبتدور حول شخص واحد (المسيطر والمتحكم)..وتفتقد الثقة والامان والنمو..مفيهاش قدرة على رؤية الطرف الاخر ككيان منفصل له ارادة حرة واحتياجات ومشاعر وافكار وحقوق.. يجب احترامها واحترامه...ورؤيته بدلا من ذلك..تابع او امتداد..او شيء مسخر لتلبية احتياجاتنا نحن وفقط .
التحكم والرغبة في السيطرة عدو مباشر


 

رد مع اقتباس