الموضوع: مدينتى
عرض مشاركة واحدة
قديم 02-12-24, 09:55 AM   #1542
الفيلسوف

الصورة الرمزية الفيلسوف

آخر زيارة »  اليوم (07:27 AM)

 الأوسمة و جوائز

افتراضي



الهستيريا (الهراع) (بالإنجليزية: Hysteria) هي مرض نفسي عصابي تظهر فيه اضطرابات انفعالية مع خلل في أعصاب الحس والحركة وهي عصاب تتحول فيه الانفعالات المزمنة إلى أعراض جسمية ليس لها أساس عضوي لغرض فيه مميزة للفرد أو هروبا من الصراع النفسي أو من القلق إن من موقف مؤلم بدون أن يدرك الدافع لذلك، وعدم أدراك الدافع يميز مريض الهستيريا عن المتمارض الذي يظهر المرض لغرض محدد مفيد. ـ وفي الهستيريا تصاب مناطق الجسم التي يتحكم فيها الجهـاز العصبي المركــزي (ألأردي) مثل الحواس وجهاز الحركة، وهذا غير المرض النفسي الجسمي حيث تصاب الأعضاء التي تحكم فيها الجهاز العصبي الذاتي (اللاإرادي). ويطلق البعض على الهستيريا اسم " الهستيريا التحويلية " أو "رد فعل التحويل " أي التي تعني تحويلا جسميا لأمور نفسية نظرا لأنها تعتمد على حيلة دفاعية نفسية أساسية هي التحويل حيث تحول الانفعـالات والصراعـات إلي أعراض جسمية كحل رمزي للصراع.

نفضة النوم (hypnic jerk)
الشعور إنك "بتقع" في النوم و اللي ساعات تخليك تقوم مخضوض
بتحصل تقريبا ل ٧٠٪ من الناس
في بدايات النوم و مع انتقالك من مرحلة النوم الخفيف للنوم العميق عضلاتك كلها بتسترخي ، و ده ساعات المخ بيترجمه إنك بتقع فاينبهك
ليه بقي المخ بيعمل حركة الندالة دي:
١- لو كان قلوق بطبعه.
٢- لو كان واخد حاجات منبهاه أو مغيراه (القهوة/السجاير/الكحوليات/بعض الأدوية/ الرياضة قبل النوم مباشرة او فترة أقل من ساعتين/....)
٣- لخبطة النوم (خصوصا الناس اللي مخلفة بيبي جديد).
٤- بعض الأمراض بتزيد معاها النفضة دي.
٥- رخامة كده (معندكش أي حاجة من اللي فوق بس تحصل عادي)
٦- وراثة (نظرية التطور بيفسروا بيها الحكاية دي إننا ورثناها من أجدادنا الأوائل اللي كانوا بيناموا عالشجر، و كان لازم يخلوا بالهم لحسن يقعوا، أو يخلوا بالهم لحسن حيوان ينقض عليهم أول مايناموا)
إيه حلها الحكاية دي:
١-أول حاجة: مانقلقش (زي ماقلت بتحصل مع ٧٠٪ من الناس)
٢- اتباع عادات النوم الصحي: البعد عن المنبهات من بعد الضهر، منع وجود تلفزيون أو استخدام الموبايلات في أوضة النوم، الرياضة قبل النوم بساعتين، حمام دافي قبل النوم... إلخ
نتنمني لكم نوم مريح و أحلام سعيدة


 

رد مع اقتباس